Nenek Nenek Si Bongkok Tiga…

Assalamualaikum!

Humaira bulan depan dah masuk 2 tahun. Yeay! Lama sangat aku rasa sebab sepupu-sepupu dia dah lama masuk 2 tahun. Yelah, dah sepupu dia lahir bulan 6 dan 7. Humaira lahir hujung tahun nasib la kan hehe.

Alhamdulillah, Humaira membesar dengan sihat walaupon ramai yang tegur kenapa Humaira makin kurus. Kadang-kadang aku panas hati sikit. Yelah, macam nak salahkan aku je tak bagi makan padahal hari-hari aku dok paksa dia makan. Ok, sekarang dia dalam fasa kuat makan. Pagi-pagi dah minta nasi. Pening aku sebab tak masak lagi kan hehe.

Tapi sebab dia aktif sangat, suka lari-lari so dia tak nampak gemuk la. Kadar metabolisme tinggi gitew. So, korang jangan la duk pandai-pandai tegur kenapa anak orang tu kurus macam tak cukup makan. Seorang ibu sensitif tau bab-bab tu. Yelah, sebagai ibu mesti nakkan yang terbaik. Takdenya ibu nak bagi anak dia kebulur lapar huhu. Kalau Humaira makan banyak, kemain happy aku.

Humaira suka sangat tengok kartun Upin dan Ipin. Kadang-kadang stress jugak aku takleh nak tengok cerita aku. Mula lah dia merengek-rengek nak Pin Pin, Pin Pin. So, terpaksa la aku mengalah. Siapa tak sayang anak oi!

Salah satu episod yang dia suka Nenek Si Bongkok Tiga. Suka la dia nyanyi lagu tu. Lepas tu, suruh aku jadi nenek, kejar dia keliling rumah.Masuk round 3, dah pancit aku nak kejar. Sekarang, adik aku ada kat rumah aku sebab dia tengah cuti sem. So, kalau aku malas, dia lah yang kena jadi nenek haha! Tapi kejap je la. Letih woo duk bongkok badan macam nenek pastu kejar Humaira keliling rumah.

Masa pergi mall hari tu, dia dapat belon. So, batang belon tu la yang kena jadi tongkat nenek. Boleh bayangkan tak betapa pendeknya tongkat tu pastu kena kejar dia sambil hentak-hentak tongkat kat lantai. Bila bagi orang tongkat tu, Humaira siap ajar lagi hentak-hentak tongkat tu kat lantai haha! Lepas tu, aku yang sakit pinggang huahua! Kuat betul pengaruh Upin dan Ipin ni kat dia.

Masa bagi tongkat tu, dia akan cakap “Nenek, nenek!”
Maksudnya, kau kena jadi nenek . Dia tak nak jadi pulak. Geram betul aku haha!
Sambil kejar tu, kena nyanyi la lagu nenek nenek tu. Dia pon akan nyanyi sekali hehe. Walaupon ada certain perkataan tak jelas tapi pada peringkat umur dia, dah ok dah pada aku. Nada lagu nenek nenek dah ada dah haha!

Humaira suka sangat kalau orang kejar dia. Contoh, kalau lepas mandi atau tukar pampers, dia akan lari bila nampak aku pegang towel nak lap-lap badan dia. Begitu jugak kalau nak sikat rambut. Puas berkejar dulu baru dapat sikat rambut. Sebab tu la badan tak gemuk-gemuk. Tapi aku tak nak la anak aku gemuk sangat. Takut obes je. Biar aku sorang je yang gemuk *nangis*.

 

Ni la budak yang suka kena kejar. Dan dia suka seorang yang tak suka sikat or ikat rambut.
So, jangan tanya kenapa rambut dia asyik serabai je hihi.
Kalau aku ikat, kejap je nampak cantik dan kemas lepastu dia akan tarik-tarik rambut dia sampai serabai balik huahua letih je aku berkejar nak sikat dan ikat rambut dia Crying face.

Alahai anak oh anak!